Touren door het noorden van Thailand - Reisverslag uit Chiang Dao, Thailand van Annelize - WaarBenJij.nu Touren door het noorden van Thailand - Reisverslag uit Chiang Dao, Thailand van Annelize - WaarBenJij.nu

Touren door het noorden van Thailand

Door: Annelize

Blijf op de hoogte en volg Annelize

01 Januari 2007 | Thailand, Chiang Dao

Hoi allemaal,

Gelukkig nieuwjaar voor iedereen!!!! Hopelijk is iedereen het oud- en nieuwfeest goed doorgekomen??

Hier weer een bijgewerkte versie van het reisdagboek....

28 december
We verlaten vandaag Chiang Mai. Ik probeer 's ochtends nog om wat foto's op deze website te zetten, maar eht internet is errug traag. Een amerikaan vertelt me dat er een aardbeving in Taiwan is geweest en dat daardoor het internet in heel Azie op zijn gat ligt. Als ik toch even op internet zit, kijk ik op de site van de volkskrant, maar vind daar niets over een aardbeving. Kennelijk niet grootschalige genoeg om interessant te zijn voor het Nederlandse nieuws.
's middags vliegen we in een uurtje naar Mae Hong Son. We komen in een andere wereld. Mae Hong Son ligt midden tussen de bergen. Het is gelegen aan een mooi meer, met daaraan een prachtige tempel. Om het meer heen wordt 's avonds de nachtmarkt opgebouwd, met stalletjes waar je allerlei snuisterijen kunt kopen en veel eten, eten, eten. Het heeft een echt vakantiesfeertje. Het lukt ons niet een guesthouse voor 2 nachten te vinden en dus nemen we ons intrek in het eerste guesthouse voor 1 nacht en moeten we morgen weer verhuizen. 's avonds vinden we in onze badkamer een boomkikker tegen de wand geplakt. Na een uitgebreide fotosessie zetten we hem maar buiten. Wat een minder leuke ontdekking is: Frank's voet is ongeveer 2 keer zo dik als normaal. Hij had al een rode plek op zijn voet, waarvan wij dachten dat het een steenpuist zou worden, maar dit ziet er toch serieus uit. Het doet pijn en Frank loopt moeilijk. Een dokter mag er nog neit aankomen, maar hij start wel met antibiotica.
Rond het meer is het nu een en al leven en de muziek klinkt hard... en lang... als we dan toch in slaap vallen, wordt ik midden in de nacht wakker en denk, met het luidruchtige Chiang Mai nog in mijn oren: ahhh wat een stilte! 5 minuten later beginnen alle honden van Mae Hong Son een uitgebreide sonate te brengen en houden niet meer op.... bovendien blijkt dat ons matras neit veel zachter is dan graniet...wat een nacht weer...!

29 december
Vanochtend verhuizen we eerst naar ons volgende guesthouse. We hebben een kamer met uitzicht op het meer... we zijn benieuwd of het vanavond weer zo'n bal wordt... we huren vandaag twee motorfietse. Het is voor mij al bijna 20 jaar geleden dat ik op een motor heb gezeten en het is weer even wennen, maar na een tijdje scheuren we er lustig op los. Nou ja, dat valt wel mee, want het zijn lichte motorfietsen en ze gaan niet harder dan 80 km/u, maar dat is hard zat, want iedereen rijdt hier heel rustig en dus passen we ons netjes aan. We horen van iemand dat de meeste ongelukken hier met buitenlanders gebeuren omdat die minder rustig rijden dan de plaatselijke bevolking en de regels niet goed kennen. Wij zijn niet van plan daaraan mee te doen. We genieten van de vrijheid van eigen vervoer. Gaan en staan waar je wil en stoppen wanneer je wil. We bezoeken de fishcave, waar zoals de naam al zegt, vissen in een grot te bwonderen zijn, en rijden daarna terug via de hot mud spa, waar ik mijn gezicht met reinigende modder laat besmeuren. Het resultaat is een heerlijk zacht babyhuidje! Daarna rijden we door naar een hot spring, waar we voor een half uurtje ieder een prive badkamer huren om in het warme bronwater te liggen. Een warm bad is eigenlijk niet iets voor ons, maar het doet de voet van Frank goed: zo wordt ie mooi schoon. 's avonds als we gaan slapen.... ja hoor... het feest rond het meer is weer aan de gang en nu neit met 1 muziekband neee... we doen er nu drie door elkaar heen! De een nog valser dan de andere... slaap lekker!

30 december
We ontvluchten Mae Hong Son en haar mooie, maar luidruchtige, meer. Met de bus naar Soppong. Ik parkeer Frank bij een eethuisje en ik ga op jacht naar een guesthouse. Nu merken we echt dat het hoogseizoen is: de een na de ander waar ik aanklop zit vol. Dan bellen we er eentje die door verschillende mensen is aangeraden, maar waarvan ik zowiezo al verwacht had dat ie vol zou zitten, omdat ie zo populair is. Ik koop een telefoonkaatr en bel in de plaatselijk telefooncel. Ze hebben plaats! Ze zitten wel 9 km verderop en als ik vraag hoe we daar kunnen komen luidt het antwoord: met de motortaxi. En dus gaan we met onze grote rugzakken achterop de motor. Het valt niet tegen, de jongens rijden rustig en we komen veilig bij het guesthouse aan. Dit blijkt hemels: een prachtige hut met mooi uitzicht in de rustige natuur! Hier willen we wel een tijdje blijven! Maar ja... het reisschema is moordend dus we moeten door.... nee hoor, we hebben de tijd aan onszelf, maar helaas: ook dit guesthouse zal morgen geen plaats voor ons hebben en dus blijven we maar weer 1 nacht. 's middags bezoeken we een prachtig grottencomplex. Met bamboovlotten worden we van de ene naar de andere grot gebracht, waar we afstappen en rondlopen met onze gids die een gaslamp bij zich draagt. Ondanks dat we ecth niet de enige bezoekers zijn, is het toch de moeite waard, want het zijn echt mooie grotten. 's avonds genieten we van het goede eten van het guesthouse en gaan dan slapen. En ja, slapen! Geen honden, geen muziek, genoeg beddengoed om het warm te hebben! We worden beiden in een uitermate goed humeur wakker!

31 december
Vandaag een lange reisdag. Eerst weer met de motortaxi naar het dorp. Dit keer gaat eht bergaf en mijn bestuurder is neit zo goed in het ontwijken van gaten en putten als die van gisteren... ik ben blij als ik af mag stappen. Dan met de bus en nog een keer overstappen tot we uiteindelijk in Chiang Dao aankomen. Wijs geworden, duiken we meteen een telefooncel in om verschillende guesthouses te bellen. Na een aantal keren "vol" gehoord te hebben, hebben we er een te pakken. 4 km van eht dorp en voor vervoer wordt gezorgd: de eigenaar komt ons halen. Het guesthouse is klein en bestaat slechts uit twee hutten: een houten en een bamboo hut. Wij krijgen de bamboohut. De eigenaars zijn een Engels=Thais stel en erg vriendelijk. Hij neemt ons mee op een wandeltochtje en zij maakt het meest delicate voedsel wat we tot nu toe gegeten hebben. Ondanks dat het oudejaarsavond is gaan we vroeg naar bed. De reisdag heeft ons uitgeput en we hebben onze slaap nogsteeds nodig... om negen uur liggen we al in bed. Mooie oudejaarsavond dus! ;-)

1 januari
Na weer een gruwelijk koude nacht (14 graden, een open hut en te weinig dekens) voelen we ons niet echt uitgerust. Nou ja, toch maar op pad. We huren vandaag weer motorfietsen (dat beviel tenslotte erg goed) en bezoeken de plaatselijke bezienswaardigheden. Allereerst weer een grottencomplex. Het is mooi, maar ook hier is het druk omdat het vakantie is. We verlangen ondertussen naar wat rustigers. Dan rijden we door naar een tempel, verder weg. Een heerlijke rust daalt op ons neer. Even bijkomen. Dan nog wat verder een beetje door het landschap koersen en het internetcafe in. En nu... terug naar het guesthouse, boekie lezen, beetje bijkomen, weer errug lekker eten (denk ik) en morgen weer op pad: met de bus naar Thaton en dan met de boot naar Chiang Rai... de grens met Laos komt in zicht...

• 02 Januari 2007 - 13:02

Linda Houthoff:

Leuk Annelize om je verslag zo nu en dan te lezen. Jij in ieder geval een heel goed 2007 toegewenst!

• 03 Januari 2007 - 10:39

Bettie:

prachtig verhaal maar ook afzien lijkt me, hoe is het met je oor? Denk aan jullie get gezondheid hoor, niet mee aanklungelen. Maar toch een fantastisch 2007 gewenst

• 05 Januari 2007 - 18:13

Els Van Latum:

Annalize, hele leuke verhalen. Een heel fijn en gezond 2007 voor jou en mijn broer. Nog veel plezier en tot hoors of ziens. Doeg