Churchill (3) - Reisverslag uit Thompson, Canada van Annelize - WaarBenJij.nu Churchill (3) - Reisverslag uit Thompson, Canada van Annelize - WaarBenJij.nu

Churchill (3)

Blijf op de hoogte en volg Annelize

13 Oktober 2015 | Canada, Thompson

12-10-2015
We hebben een tip gekregen, dat er om 10:00 een 'bearlift' wordt gedaan. Dit betekent dat er beren vanuit de polar bear jail per helicopter getransporteerd worden naar een gebied zo'n 60 km ten noorden van Churchill. Natuurlijk zijn we nieuwsgierig om dit te zien. We zijn ruim op tijd en maken het helemaal mee. Twee verdoofde beren worden uit de jail gehaald, in netten gerold en per helicopter afgevoerd. De helicopter moet zelfs een keer terugkomen, omdat één van de beren niet helemaal goed in het net ligt. Zijn kop hangt buiten het net, wat voor de beer tot gevaarlijk letsel kan leiden. Als alle actie voorbij is, wachten we de bearpatrol nog even op. Daniëlle is dierenarts geweest en is nieuwsgierig naar welke stof ze hier gebruiken voor de verdoving. De ranger geeft met plezier antwoord op al onze vragen. Zo leren we dat de verdoving ongeveer 3 uur werkt en dat de beren ongeveer 5 km van elkaar verwijderd worden uitgezet. Als beren gevangen worden, worden ze ongeveer 30 dagen in de jail gehouden en dan worden ze weer uitgezet, in de hoop dat ze hun 'lastige gedrag' (= te dichtbij mensen komen) hebben afgeleerd.
Hierna rijden we, met gids Sheldon met geweer, door naar de taiga, het overgangsbos tussen toendra en naaldbos. Er zijn hier vooral veel korstmossen, maar ook allerlei bessen. We plukken en eten bosbessen, aalbessen, crowberries, cranberry's en gooseberries. Op de grond ligt nog wat sneeuw en met het zonnige weer levert dat weer mooie foto's op. Ook zien we er allemaal na de wandeling van ongeveer 2,5 uur wat rood en rozig uit. Terug in Churchill eten we weer bij gypsys. Het is thanksgiving en dus bestel ik de house special, de traditionele kalkoenschotel met pumpkin pie toe. Het smaakt erg lekker. Dan rijden we naar het vliegveld en vliegen terug naar winnipeg.