Treinreis Winnipeg - Churchill - Reisverslag uit Thompson, Canada van Annelize - WaarBenJij.nu Treinreis Winnipeg - Churchill - Reisverslag uit Thompson, Canada van Annelize - WaarBenJij.nu

Treinreis Winnipeg - Churchill

Blijf op de hoogte en volg Annelize

09 Oktober 2015 | Canada, Thompson

06-10-2015
Vandaag gaan we op weg richting Churchill. We staan vroeg op en worden om 05:50 met de hotel shuttle service naar het vliegveld gebracht. Vanaf toronto vliegen we naar winnipeg (2:18). Daar gaan we in taxi's naar het station van de ViaRail. Dit is de start van onze tweedaagse treinreis naar Churchill. Lo en 6 deelnemers hebben economy seats, wat betekent dat ze in een coupe zitten met vliegtuigstoelen. Daniëlle, Annemarie en ik hebben ieder een eenpersoonscabin geboekt. Dit blijkt een klein hokje te zijn van 1 bij 2 meter, met bank, uitklapbed en eigen wc. Douchen kan ook, even verderop in de gang. Voor degenen die een cabin geboekt hebben is er aan het eind van de trein een viewing deck: een wagon met twee verdiepingen met lounge stoelen en op de tweede verdieping grote ramen links, rechts en in het plafond. Zoiets als een rondvaartboot in Amsterdam. Ook het eten zit er voor ons bij. Voor de anderen niet en dus doen we in winnipeg nog even inkopen bij de Forks markt, een overdekte markt met stalletjes waar je van alles kunt kopen. Ik scoor een sri lankaanse samosa en twee appels om te snacken.
De treinreis is fantastisch. Gezeten op het bankje in mijn eenpersoonscabin of in de laatste wagon zie ik het landschap aan me voorbijtrekken. Voorlopig bestaat het nog vooral uit akkers. 

07-10-2015
De rein rijdt met veel verschillende snelheden. Soms stapvoets, soms met een gangetje van 30 of 50 km per uur, soms rond de 90. Het bewogen gemiddelde komt uiteindelijk uit op 42 km per uur. Daniëlle heeft haar gps aanstaan, dus kan dit alles bijhouden. 'S nachts is het knus en lekker warm in mijn bed in mijn kleine hokje. Ik laat het gordijn open en elke keer als ik wakker ben kijk ik even nieuwsgierig naar buiten. We zijn ondertussen in de uitgestrekte naaldbossen beland. Veel groen, maar ook het geel van de lariksen. Ondanks het gehots en geklots van de trein heb ik een prima nacht. Ik word helemaal blij van deze manier van reizen en vind het nu al jammer dat het 'maar' 45 uur duurt.
Om 12:30 arriveren we in Thomson, de derde stad van de provincie manitoba. We hebben hier 4 uur de tijd voordat de trein weer verder rijdt. Het is hier 6 graden met een zonnetje. We lopen het stadje in en bezoeken het plaatselijke museum. Thomson doet zijn best om zich te profileren als de ATP van de wolven, hoewel er hier niet meer wolven zitten dan elders. Ach ja, je moet toch wat om je te onderscheiden. Op de zijkant van ee flatgebouw prijkt een enorme schildering van een wolf en in de stad zijn 49 beschilderde standbeelden van wolven te bewonderen. Terug in de trein krijgen we een briefing van Lo, waarin hij vertelt hoe de dagen in Churchill eruit zullen zien en welke dieren we kunnen verwachten te zien. Ijsberen, poolvossen, sneeuwuilen, zeehonden. De verwachting is hoog! 
 

  • 09 Oktober 2015 - 16:39

    Kaat:

    Je upgrade was dus weer de moeite waard! Ik hoop dat je verwachtingen bewaarheid worden!

  • 09 Oktober 2015 - 18:42

    Peter:

    Heerlijk om weer te lezen! Je moet van beroep reisschrijver worden, net als Floortje dressing ;-)

    Nog een plezierige treinreis gewenst!

    Peter

  • 10 Oktober 2015 - 04:16

    Annelize :

    @karen: ja, dubbel en dwars waard!
    @peter: thanks! Leuk dat je mijn verslagen leuk vindt om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelize

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 21871

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 14 Oktober 2015

Canada 2015

04 Januari 2012 - 10 Februari 2012

Maldiven & Maleisië 2012

03 September 2008 - 26 September 2008

Bali & Komodo 2008

07 Januari 2008 - 29 Januari 2008

Thailand 2008

05 December 2006 - 05 Maart 2007

Thailand, Laos Cambodja 2006/2007

Landen bezocht: