Toronto, 05-10-2015 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Annelize - WaarBenJij.nu Toronto, 05-10-2015 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Annelize - WaarBenJij.nu

Toronto, 05-10-2015

Blijf op de hoogte en volg Annelize

06 Oktober 2015 | Canada, Toronto

 05-10-2015
Vandaag staan de niagara falls op het programma. Aangezien ik daar al eens geweest ben en er niet perse terug hoef, kies ik ervoor de stad toronto te verkennen. Ook wil ik mijn kleding wassen. Om 07:20 word ik met de shuttle service van het hotel naar het vliegveld gebracht. Daar neem ik de trein downtown toronto. Naast mijn onafscheidelijke dagrugzak, heb ik mijn wasgoed bij me. Mijn lakenzak fungeert daarbij prima als waszak. Ik kan de was (waarschijnlijk) ook bij het hotel inleveren, maar ik weet niet of het dan op tijd klaar is en stiekem vind ik het wel leuk om in een laundromat mijn eigen wasje te draaien. Beetje integreren in het leven van de gewone Canadees ;-) ik heb een laundry opgezocht op internet, maar het blijkt dat dit een dry cleaner is, gerund door een niet al te vrolijke Chinees.  Hij wil ook wel mijn 'gewone' was doen en dan is het morgen klaar. Dat is te laat en uiteindelijk geeft hij me vage aanwijzingen waar ik een laundromat kan vinden. Dan maar weer even zelf opzoeken. De laundromat blijkt wat verder weg te zijn, dus neem ik de metro. Ik wil een dagkaart kopen, maar het kantoortje waar je dat kan doen blijkt onbemand. Een man die bij de hekjes zit, zegt dat ik dan zonder kaartje maar moet doorlopen. Zo ben ik ineens een zwartrijder geworden. Ik vind de laundromat vrij snel en in een uurtje is mijn was gewassen en gedroogd. Ik vraag of ik mijn was mag achterlaten en later ophalen, zodat ik niet de hele dag met mijn was hoef te slepen. De vrouw vindt het maar een rare vraag en maakt overduidelijk dat zij er niet verantwoordelijk voor kan zijn, mocht er iets wegraken. Ik besluit het risico maar te nemen. Ik neem de metro terug naar het centrum (Ik kan nu wel een dagkaart kopen) en bezoek het aquarium. Het is het grootste van canada en echt heel mooi gemaakt. Dat laat me weer verlangen naar duiken op een mooie tropische plek. Na het aquarium loop ik wat rond en kom als vanzelf bij de MEC, DE outdoorzaak van canada, waar John Peter me in edmonton al kennis mee had laten maken. Ik laat me verleiden om naar binnen te gaan en koop nog wat spullen. Dit keer heb ik niemand bij me met een membership card, dus word ik zelf 'member for life' voor 5 dollar.
Ondertussen is het wel eens tijd voor lunch. Wat echt Canadees eten is weet ik niet. Naast de grote ketens (Starbucks, Subway, Tim hortons, Wendy's) vind je hier restaurants uit de hele wereld en de keuze valt op een green curry bij de Thai. 'S middags doe ik, wat ik het liefste doe als ik in een vreemde stad ben: schijnbaar doelloos rondlopen. Ik heb het prima naar mijn zin en vind toronto een leuke stad. Er zijn veel contrasten in de gebouwen: mooi oud (Engelse stijl), mooi nieuw, lelijk ouden lelijk nieuw. Elke buurt heeft zo zijn eigen kenmerkende sfeer, het zakencentrum, Chinatown en het universiteitsterrein. Rond 16:00 haal ik mijn was weer op bij de laundromat. Zo te zien is er niemand aan gekomen. Als ik terugn op het metrostation, blijkt de metro niet meer te rijden vanwege een 'medical emrgency'. Ik loop het station uit en ga op een bankje zitten om uit te pluizen hoe ik met de bus richting hotel kan. Als ik even zit, word ik door een oud vrouwtje met een rollator gemaand wat ruimte te maken, want zij wil ook zitten. Door mijn rugzak en waszak en mezelf, neem ik de hele bank in beslag. Ik leg uit dat ik zo weg ga, maar dat ik de bussen aan het uitzoeken ben omdat de metro niet rijdt vanwege een medical emergency. Haar reactie, bijna schouderophalend: oh someone jumped hey? Dat kan ik bevestigen noch ontkennen, maar kennelijk gebeurt dat hier regelmatig. Als ik naar de bussen loop, hoor ik omroepen dat de metro weer rijdt en neem ik alsnog de (volle) metro. Op het eindstation ben ik nog 3 km verwijderd van het hotel. Ik besluit een gokje te wagen en stap in een bus waarvan ik vermoed dat hij de goede kant op gaat. Het is een expresbus, dus hij stopt niet al te vaak en ik hoop dat ik goed gegokt heb. Tot mijn geluk gaat hij inderdaad de goede kant op en surprise, surprise, hij rijdt vlaklangs ons hotel en stopt 500 meter verder. Het is een vermoeiende dag geweest en ik ben blij dat ik weer in het hotel ben. Voor het avondeten besluit ik iets te halen bij de afhaalaziaat (niet gespecificeerd) en het prutje op mijn hotelkamer op te eten. 

  • 08 Oktober 2015 - 08:54

    Harry:

    Weer leuk om te lezen.
    Ben benieuwd wat je gekocht hebt bij de MEC: nog een sjaal en muts zeker? ;-)

  • 09 Oktober 2015 - 13:34

    Annelize :

    Ha ha Harry. Nee, dit keer een heerlijke sweater en in edmonton een geweldig gewatteerd Jack, dat in volume nauwelijks iets voorstelt, maar wel heel warm is. Heerlijk! Vooral in Churchill ben ik er blij mee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelize

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 21873

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 14 Oktober 2015

Canada 2015

04 Januari 2012 - 10 Februari 2012

Maldiven & Maleisië 2012

03 September 2008 - 26 September 2008

Bali & Komodo 2008

07 Januari 2008 - 29 Januari 2008

Thailand 2008

05 December 2006 - 05 Maart 2007

Thailand, Laos Cambodja 2006/2007

Landen bezocht: